Sidor

tisdag 6 mars 2012

Fröken Märkvärdig & Karriären är livsviktig

Såhär känns det för mig - vissa böcker är absolut livsviktiga. De böcker som känns livsviktiga för mig kommer med stor sannolikhet inte överensstämma exakt med de böcker som känns livsviktiga för dig. Det är lite det som är grejen tänker jag.

En av mina sådana böcker är Fröken Märkvärdig & Karriären av Joanna Rubin Danger. Den kom år 2001 och då var jag 16 år.

Fröken Märkvärdig & Karriären är en fantastisk liten tecknad bok om ambitioner, prestationsångest och dåligt självförtroende. Den handlar om att duga till och att hantera andras likväl som sina egna krav på sig själv. Det kan låta mörkt, men styrkan ligger i de starka känslorna och att det också skildras med en skvätt humor. 

Bilder ur filmen, Joanna Rubin Danger

Det jag gillade när jag läste Fröken Märkvärdig & Karriären första gången var att jag kände mig mindre ensam i att känna mig otillräcklig ibland. Fortfarande har jag alltid denna bok nära till hands. Den är absolut livsviktig för mig.

Boken har också blivit en animerad film som är nästan lika bra som boken. Om man läst boken är filmen möjligen ganska förutsägbar, men jag tycker inte att det gör så mycket eftersom den är så snygg att kolla på. Och för att den speglar den där prestationsångesten på ett väldigt övertygande sätt.

Den här boken (eller filmen för den delen) angår inte bara tjejer (som jag tror många kanske utgår från) utan jag tror att det också kan finnas killar som känner igen sig.

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar