Sidor

torsdag 29 mars 2012

Var med och brodera en egen QR-kod!



Om jag var tvungen att välja ut en enda sak som jag verkligen gillar med den digitala världen så skulle jag nog välja alla spännande och intressanta idéer som människor delar med sig av. Och apropå idéspridning, kommer du ihåg att Linda tipsade om den inspirerande bloggen 365 saker för ett litet tag sedan? Det är ett väldigt bra exempel på hur en massa schyssta idéer kan spridas runtom i landet.

365 saker att slöjda är en annan blogg som bygger på samma koncent. Där hittar du massor med spännande, roliga och bra idéer på sådant som man kan slöjda. Det är allt från att göra retrogalgar till att hacka ett gammalt broderi eller trycka sin dikt



Vissa idéer som jag ramlar över kan jag inte bara släppa utan vill gärna förverkliga. Så kändes det när jag på 365 saker att slöjda läste om att man kan brodera en alldeles egen QR-kod. Sicken påhittighet!

En QR-kod är alltså en grafisk streckkod som du kan avkoda med hjälp av en smartphone och på så sätt får du ett meddelande av något slag. Meddelandet kan vara en bild, en text, en sifferkombination, en webbsida...

Manual från slöjdutställningen Craftwerk 2.0 och EcoCraft som visades i Jönköping 2009.
 Grafisk design: Supervisual Nordic
I alla fall, i helgen råder det digital feber på Kulturhuset Ängeln och på lördag finns det möjlighet att just brodera sin egen QR-kod. Så kom förbi!

/Victoria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar