Sidor

onsdag 14 mars 2012

Goda' Goda'


Redan 1971, det är fyrtioen år sedan, kom boken Goda' goda'. Det är en väldigt underbar liten bok där Barbro Lindgren skrivit texter som sedan Jojje Wadenius musiksatt. Det är säkert många som inte alls tänker på en bok utan på en skiva när de hör namnet Goda' goda'.

En av sångerna heter Jag är det fulaste som finns. Det låter kanske sorgligt, men det är det inte! Jag tycker väldigt mycket om den sångtexten och fast det blev lite långt ville jag att ni alla skulle få chansen att läsa den i sin helhet.

Idag är det skönt
fint överallt
lagom grönt
och lite kallt
Och vinden blåser
i nordväst
i hagen står
en skruttig häst
Ja, allting skulle vara kul
ifall jag inte var så ful
För öronen är röda
står rakt ut
och näsan pekar uppåt
som en strut
och fräknar har jag
en miljon
och kinder som en
kalikon
Jag liknar faktiskt
mest av allt en get
men mamma säjer att jag är
det sötaste hon vet
För ögonen är små
och skumma
magen som en bongotrumma
håret som en
risig kvast
och jag svajar
som en mast
Jag lovar att jag är
det fulaste som finns
fast mamma kallar mej
sin lille prins
För fötterna är små
men tårna långa
och tänder har jag alldeles för många
och ögonbrynen
står på snedden
men munnen går
på andra ledden
Ja, jag ser ut
så in i norden
och ändå, tänk
är jag ju bäst på jorden!

Naturligtvis måste ni också få höra hur Jag är det fulaste som finns låter när Jojje sjunger.


/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar