Sidor

fredag 9 mars 2012

Messet från Simona

När jag åker tåg brukar jag alltid ta med mig en bok. Som igår när jag åkte fram och tillbaka till Stockholm: Boken jag stoppade ner var Messet från Simona av Eva Salqvist. I den möter vi Maja för andra gången. Maja är en modig tjej, hon har precis slutat sexan och sommarjobbar för första gången. Det är mycket att stå i, mycket att tänka på, som till exempel Markus med de blå ögonen och bästisen Eva som kan vara så tröttsamt gnällig och självupptagen. Och så är det de två okända flickorna som dag efter dag sitter i centrum och tigger pengar. Vilka är de och vem är den obehaglige mannen som alltid står en bit bort och håller koll på dem?

Människohandel, trafficking, är lika avskyvärt som utbrett. De allra flesta som drabbas är flickor eller unga kvinnor - utsatta och fattiga människor som lurats, sålts eller rövats från sina familjer i ett land långt bort. De får leva under slavliknande förhållanden där förövaren tjänar grova pengar på sina fångar.

Det här är något som vi kanske helst vill blunda för, men Maja vägrar att vända bort blicken och bestämmer sig för att gripa in. För någonting är uppenbarligen väldigt galet..

/Annika

PS. Första boken om Maja heter MSN - Moa söker Noa.

2 kommentarer: