Sidor

fredag 2 mars 2012

Oblevion High

När jag var liten tyckte min pappa, som var lärare och lite gammaldags, att jag inte skulle läsa serier. Det var slöseri med pengar att köpa sådana, tyckte pappa. (Att serier skulle finnas till låns på bibliotek var helt otänkbart på den tiden). Nej, istället uppmuntrades jag att läsa, låna eller köpa "riktiga" böcker. Det var väl i och för sig bra, men det fick till följd att jag nu som vuxen har svårt, rent tekniskt, att läsa tecknade serier. Jag har heller inte känt mig lockad sedan jag motvilligt gav upp tjatet om Kalle & Co. Tills nu. Nu längtar jag igen. Den här gången efter att en alldeles speciell manga-bok som ges ut i dagarna.

Oblevion High verkar vara något så spännande som en manga som blandar nordisk mytologi och folktro med tonårsliv i förorten och dessutom ska den som kan det finska nationaleposet Kalevala känna igen en hel del.
Boken är gjord av Johanna Koljonen och Nina von Rüdiger. Förorten ifråga är Upplands Väsby norr om Stockholm. Till Väsby kommer en japansk utbytesstudent som dock spårlöst försvinner, i stället börjar Näcken i plugget. Låter det bissart? Nja, jag vet inte. Bortom betongen finns ju skogen, vattnet och fornlämningarna. Det är inte alls långt, så vem vet vad som ruvar inpå knuten. De två beskriver i alla fall sin bok som en sorts "crossover mellan mangaroman, high school-film och folksaga med övernaturliga drag." 
Den har fått mycket publicitet i media, vill man läsa vad Svenska dagbladet skrev i helgen kan man göra det här.

/Annika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar