Sidor

måndag 26 mars 2012

Robotar

Idag hade jag först ingen aning om vad jag skulle skriva om på veckans tema. Men då knallade jag bara bort till bibliotekets (idag Nyhems bibliotek) avdelning för Teknik (bokstaven P). Där fann jag en rolig bok om robotar, med namnet Robotboken av Peder Finnsiö och Anna Toss.

Boken tar upp det mesta, vad som gör att en robot är en robot, vad en robot innehåller, framtidens robotar och mycket, mycket annat. Robotar finns överallt i vårt samhälle. De är idag så vanliga att vi knappt tänker på det. Om polisen misstänker att en väska innehåller en bomb skickas en bombrobot fram. Den undersöker väskan och eventuellt desarmerar den. Har du sett de små runda, platta maskinerna som på somrarna åker omkring på gräsmattorna? Det är också en robot som helt enkelt hjälper till att klippa gräset. I industrier har robotar använts länge bl a för att vi människor ska slippa lyfta tunga saker. Robotar fascinerar de som gör filmer också. Du har säkert hört talas om R2D2 och C-3P0 i Star Wars och Terminator.

Min personliga favoritrobot i filmens värld är Wall E. Spana in själva hur söt han är.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar