Sidor

onsdag 28 mars 2012

Erebos

Igår skrev Lisa om dataspel. Det är ju jätteroligt att sätta sig ner med ett spel och förlora sig in i en helt annan värld. Själv spelar jag inte så vansinnigt mycket just nu, men när jag väl sätter mig med något går tiden ofta väldigt fort och plötsligt är det flera timmar senare.

I boken Erebos av Ursula Poznanski dras detta lite längre. Förutom att vara ett väldigt beroendeframkallande dataspel ställer spelet stora krav på sina spelare även i verkliga livet. Spelarna får olika uppdrag som de ska utföra på olika platser runt om i London. Dessutom kräver spelet absolut hemlighetsmakeri om allting som händer både i spelet och ute i verkligheten. Och på något sätt lyckas det alltid få veta om spelarna inte följer de regler som det har satt för dem. Vi får följa huvudpersonen Nick när han börjar spela spelet och den spännande värld som då öppnar sig för honom.

Det här är en riktig "bladvändare". Jag läste den på tåget och hoppades nästan att resan skulle vara lite längre så att jag skulle få längre lästid. Flera gånger tänker jag att, nej det där skulle jag aldrig göra, men kanske skulle jag det. Det finns mycket att fundera på när man läst boken.

Blir man istället sugen på att spela Erebos så är det (nästan) möjligt. Här finns en miniversion av spelet där man ska klura ut olika ledtrådar för att ta sig vidare.

/Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar