Sidor

tisdag 24 april 2012

Aldrig släppa taget

Nu ska jag erkänna en sak, ibland är jag inte alls sugen på att läsa böcker. Det är nästan lite förbjudet när man arbetar som bibliotekarie att säga att man inte har lust att läsa. Men som tur är har jag ett bra botemedel mot läströtthet, nämligen att hitta en riktigt bra bok!

En sådan riktigt bra bok är Aldrig släppa taget av Holly Goldberg Sloan. Jag tycker om den för den är så gripande och för att jag gillade personerna den handlar om. Dessutom är det en fin kärlekshistoria, och sådana kan jag aldrig få för mycket av!

Sam har haft en väldigt tuff uppväxt. När han var liten kidnappades han och hans yngre bror Riddle av deras psykiskt sjuke pappa. De har sedan levt ett kringflackande liv och Sam och Riddle går inte i skolan. Sam har alltid fått ta hand om sin lillebror och gjort så gott han kan för att de ska ha mat för dagen.

Men allt förändras när Sam träffar Emily, som är hans raka motsats. Hon har bott på samma ställe i hela sitt liv och haft en trygg uppväxt.

När Sam och Emily möts dras de till varandra, trots sina olikheter. Sam är rädd för att närma sig Emily men sakta växer en vänskap fram som snart övergår till kärlek. Men hur ska Sam någonsin kunna berätta om sin verklighet, och vad ska hända när pappan får reda på att Sam träffat en tjej?

Fantastiskt fin historia som jag tänkte länge på efter att jag läst den. Så om du som jag tappat lässuget, testa den här. Efter att jag hade läst Aldrig släppa taget var min läströtthet som bortblåst!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar