Sidor

onsdag 11 april 2012

Stridsormarna

Jag snubblade verkligen över serien Besttjusaren av en slump. När jag skulle åka tåg senast ville jag ha med mig en lätt bok som färdlektyr. På ungdomsavdelningen hittade jag en pocketboken Kungsbestarna som sas vara fantasy. "Bra!", tänkte jag och tog med den. Det visade sig dock vara del två i en serie. Jag började läsa i alla fall, men blev så intresserad att jag insåg att den här serien måste läsas i sin helhet och från början.


Erins mor är stridsormsskötare (de är en slags vattendrakar). När de plötsligt dör under mystiska omständigheter blir Erins mor anklagad för att ha förgiftat dem. Hon döms till döden och Erin försöker rädda sin mor, men misslyckas.

Erin kommer att växa upp långt från sin födelseort och förstår mer och mer att hennes mamma, som tillhörde aryofolket, visste saker om både stridsormar och kungsbestar (stora flygande vargfåglar) som verkar vara både farligt och mycket hemligt.

Besttjusaren är på många sätt stillsamma böcker men jag tycker väldigt mycket om dem. Det japanska smyger in och ger böckerna en annan ingång än fantasy brukar ha. På baksidan kan man läsa: Den prisbelönta, japanska författaren Nahoko Uehashi, född 1962, är en av Japans mest uppskattade fantasyförfattare. Både hennes tidigare verk Seirei no moribito och Besttjusaren har gjorts till populära animéserier.

Personligen hoppas jag på att den där andra serien kommer att översättas till svenska, för jag vill läsa mer av den här författaren!

/Karolina

P.S. Böckerna heter Stridsormarna och Kungsbestarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar