Sidor

onsdag 4 april 2012

Johnny Delgado

Påskekrim är en bra tradition! I alla fall för mig som inte läser deckare så ofta. På detta sätt får jag i alla fall min dos av mord och ruskigheter en gång per år.

Författaren Kevin Brooks skriver i inledningen på boken Johnny Delgado privatdetektiv att han ville skildra: "...mannen på gatan, en person som söker efter sanningen. En person som känner till gatans grymhet, men som inte är grym själv".


Johnny bor i en rätt ruffig del av London. Det finns två rivaliserande gäng som man ska passa sig för och kriminalliteten är alltid närvarande. Johnny har lite löst sagt att han är privatdetektiv och innan han vet ordet av har han blivit kontaktad av Carly. Hon vill att Johnny sa ta reda på om hennes pojkvän, Lee Kirk, är otrogen. Johnny tar tveksamt på sig uppdraget efter som han 1) inte är en detektiv "på riktigt 2) Lee Kirk är en av ledarna för Westies, ett av gängen man ska hålla sig undan från.

Johnny hinner knappt börja spana på Lee Kirk innan han blir nedslagen och drogad. När han vaknar håller han en blodig kniv i handen, nedanför honom ligger en död man och polisens sirener närmar sig snabbt. Har han dödat? Eller har han blivit ditsatt för mord, och i så fall av vem?

I Johnny Delgado privatdetektiv är det aktion från sida ett! Det är bitvis ganska våldsamt, men deckar är ju ofta det. Jag tänker förstås inte avslöja slutet, men jag tänker berätta att mysterierna ingalunda är slut när boken är det. Alltså kommer jag att läsa Johnny Delgado i faderns spår under påsklovet.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar