Sidor

onsdag 18 april 2012

Tonårsliv


Det var svårt att veta vad jag skulle skriva om på ämnet Australien. Först av allt tänkte jag berätta om John Marsdens serie om ett krigsdrabbat Australien vilken inleds med I morgon när kriget kom. Fast så kom jag på att jag redan skrivit om den serien flera gånger. Här till exempel.

Hm... en av mina (många) favorit författare då? Randa Abdel-Fattah är från Australien och i sin fantastiska bok Ser mitt huvud tjockt ut i den här? beskriver hon 16-åriga Amal som är en en australiensk-palestinsk muslimsk tjej! Vilket förstås inte är särskilt lätt, men jag har ju redan skrivit om den med! MEN jag har inte skrivit om hennes andra väldigt bra bok Tio saker jag hatar med mig själv.

Jamilahs föräldrar är från Libanon, någonting som hennes bruna ögon och mörka hår "avslöjar". Själv är hon Australiensisk medborgare och har aldrig bott någon annanstans. Med hjälp av blå kontaktlinser och blekningsmedel är Jamilah blonda "vanliga" Jamie i skolan. Det är ingen som vet någonting om hennes ursprung, men är det verkligen så hon vill leva?

Ungdomarna med anglosaxisk bakgrund kallas för "skippar". Alla från Mellanöstern eller Medelhavsområdet kallas invandrare eller svartskallar. De från Samoaöarna eller Nya Zeeland är DFB (Direkt Från Båten). Det finns asiater också, men där gör man inte någon skillnad mellan kinser, japaner, malaysier eller någon av de fyra miljarder människor som råkar komma från den största kontinenten på jorden.

Att växa upp och komma på vem man är är förstås inte lätt någonstans på jorden. Det jag gillar med Randa Abdel-Fattahs sätt att skriva är att många, många kan känna igen sig i Jamilah/Jamie. Tonårsliv innehåller samma element i Australien som Sverige. Och att vara från ett land men stämplas som icke tillhörande är svårt oavsett.

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar