Sidor

torsdag 19 april 2012

En näbbare


Mina absoluta Australien-favoriter har på senaste tiden blivit Melina Marchetta och Markus Zusak. Jag har tidigare här på Bubblan i bibblan skrivit om deras böcker Jellicoe Road, Saving Francesca, Jokern och på Blandad Konfekt om Boktjuven. Så vad ska jag då skriva om denna gång?

Jo, efter att ha läst Lisas inlägg om alla speciella djur i Australien så kom jag att tänka på Derek. Derek var en utbytesstudent från Australien som bodde i min familj när jag gick på gymnasiet. Han tyckte mycket i Sverige var väldigt exotiskt. När vi hämtade honom på Arlanda mitt i januari sprang han ut för att ta på (den gråa slaskiga) snön, han tyckte leverpastej var hundmat och att vi slösade något förskräckligt med vattnet.

Med sig från Australien hade Derek en massa presenter till oss. Bland annat ett litet näbbdjur, som sedan dess har blivit lite av min maskot. Han ser ut så här:


En lite lagom läskig bild, men jag lovar att han är söt i verkligheten. Annars ser näbbdjur ut så här:

Bild: Platupys av Maksim på Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0

Vill man veta mer om näbbdjur så kan jag rekomendera Australian Platypus Conservancy. Här får man (på engelska) lära sig allt om detta djur som de beskriver som världens ovanligaste djur. Mycket nöje!

/Linda

1 kommentar: