Sidor

onsdag 13 oktober 2010

Andra världskriget

På höstens första BOOKwormsträff pratade vi om våra sommarfavoriter. En av tjejerna berättade om Pojken i randig pyjamas, en bok som utspelar sig under andra världskriget. Huvudpersonen, Bruno, är bara nio år och förstår inte riktigt vad pappa jobbar med och inte heller begriper han varför människorna på andra sidan staketet alla har pyjamas på sig.

Själv läste jag boken för några år sedan och höll på att grina ihjäl mig. Böcker som handlar om andra världskriget går liksom rakt in i hjärtat. Allt har ju hänt, även om just Bruno är påhittad.

Med Pojken i randig pyjamas i tankarna letade jag reda på Belägring. Jag visste inte vad den handlade om, men framsidan signalerade bok-om-krig. Det visade sig att Belägring tar upp en annan del av andra världskriget.

1941 omringade den tyska armen Leningrad (staden heter numera Sankt Petersburg). Hitler trodde att det skulle bli lätt att inta staden men på något sätt lyckades Röda armén hålla emot och det var då belägringen började. I stort sett hela Leningrad var omringat, ingen mat kunde komma in och inga människor kunde fly ut. I 900 dagar var staden belägrad och under vintern 1941-1942 svalt tusentals människor ihjäl varje dag.

Belägring handlar om syskonen Ivan och Varyas kamp för att överleva i ett belägrat Leningrad.

En kvinna vid namn Kyra Petrovskaya Wayne var 19 år vintern 1941. Hon har skrivit en bok om sina upplevelser från kriget. En dag hittar hon en liten pojke, Sjurik, i ett söderbombat hus. Trots att hon knappt har mat för att klarar sig själv tar hon hand om honom.

Jag läste boken Kyra och Sjurik när jag var 13-14 år och efter att ha läst Belägring vill jag låna den igen. Vissa historier ska man nämligen läsa, hur hemska de än är. Eftersom de är sanna, allt det där hände och vi får aldrig glömma.

/Karolina

2 kommentarer:

  1. Vad gör BOOKworms egentligen? Kan ni skriva lite mer om det? Typ aktiviteter, vilka åldrar som är med...

    SvaraRadera
  2. Självklart ska vi skriva om BOOKworms! Det borde vi förstås redan ha gjort. På fredag (imorgon) kommer Annika att berätta om BOOKworms.

    /Karolina

    SvaraRadera