Sidor

torsdag 21 oktober 2010

Spännande hemligheter på Crampton Rock


Jag blir alltid så glad när jag hittar en ny bra bok att läsa och sedan upptäcker att boken är en del i en serie så att man får fortsätta följa äventyret vidare. En sådan upptäckt gjorde jag i veckan när jag läste Amiralens arvinge av Chris Mould som är den första delen i en serie av sex böcker. Marie har skrivit om böckerna förut.

Boken handlar om elvaårige Stanley som ärver en herrgård ute på det ensliga Crampton Rock, en plats som man bara kan nå med hjälp av en skranglig gångbro och bara när det är lågvatten. Ganska snart förstår Stanley att saker och ting inte riktigt är som de ska på Crampton Rock. Varför vågar ingen vara utomhus när det blir mörkt utan låser in sig i sina hem, varför får han inte gå till godisaffären och varför är alla hundar trebenta? Stanley försöker fråga den trevliga hushållerskan på herrgården men får inget svar. Så en dag träffar han en mystisk och lite läskig man som visar sig vara en pirat. Mannen berättar för honom att det är en varulv som smyger omkring på ön på nätterna och att han vill ha Stanleys hjälp att döda odjuret.

Det jag först fastnade för i boken var de snygga bilderna. De är verkligen jättefina, fulla av roliga detaljer och precis sådär lagom läskiga och fula som man vill att pirater och varulvar ska vara. Jag gillade särskilt den söta lilla krabban som finns i början på varje kapitel.
/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar