Sidor

onsdag 27 oktober 2010

Katarina von Bredow

Som jag skrev för ett tag sedan var Katarina von Bredow den mest populära författaren i årets upplaga av Sommarboken. Vi på Bubblan i bibblan skrev och berättade det för Katarina, och passade dessutom på att fråga några frågor!



Hej Katarina! Hur känns det att vara den populäraste författaren i Katrineholms Sommarboken?

Det är otroligt kul och smickrande! Vad vore en författare utan sina läsare? Tack vare att ni tycker om att läsa mina böcker, så får jag ju lov att fortsätta skriva dem - och det är det roligaste jag vet.

Felicia 13 år skrev bland annat: ”Hon skriver med sådan känsla Katarina von Bredow, så man njuter varje sekund. När jag läst en bit har jag kvar känslan de har i böckerna långt efter jag läst. Det känns nästan som det hänt mig”. Då måste jag ju fråga; Hur lyckas du skriva med sådan känsla och sådan inlevelse om personer i tonåren? Det var ju några år sedan du själv var där...
Den frågan får jag ganska ofta, faktiskt. Och den är alltid lika svår att svara på. Visst är det så att jag försöker ha lite koll på nutidens tonåringar och tonårsproblem, jag minns också ganska bra hur det kändes att faktiskt vara i tonåren. Självklart måste jag också göra lite research och ta reda på vad som är rätt just nu, vilken musik man lyssnar på, vilka kläder man köper och vad man dricker på vilken sorts fest osv. Men den riktigt stora hemligheten med mitt skrivande är att jag egentligen utgår ifrån mig själv - nu, som vuxen! Att jag försöker vara riktigt ärlig när det gäller känslor, relationer, förälskelser och sådant. Skillnaden mellan att vara vuxen och att vara tonåring är inte så stor som man kanske tror ibland. Som vuxen har man skaffat sig lite erfarenheter, har fler möjliga flodfåror att fösa in känslorna i, men man kan fortfarande blir så där vanvettigt förälskad, ledsen, sårad och arg, man gör fortfarande bort sig, man undrar fortfarande över andra människors beteende, man trasslar fortfarande med relationer till familjen osv. Mitt skrivande måste hela tiden bottna i en ärlighet. Jag tänker ALDRIG att "nej, så här kan jag inte skriva för det skulle en 16-åring nog inte förstå", istället skriver jag som det är (eller som som det är för mig) och sedan litar jag på att jag ska kunna beskriva det så att läsaren förstår.

Många undrar om det finns filmer baserad på någon av dina böcker. Mig veterligen finns inte det, men om någon av dina böcker skulle filmatiseras, vilken skulle du vilja att det blev och varför? Om du nu vill att någon ska bli film! Det kanske du inte vill och om så undrar jag förstås varför?

Det finns ingen film baserad på mina böcker, men visst skulle jag tycka det vore roligt om någon ville göra en. Ett antal projekt har funnits, det har skrivits filmmanus och gjorts planer, men aldrig verkligen blivit någonting. Vilken av böckerna jag helst ser som film vet jag inte - det ska ju vara den bok som känns mest inspirerande för den som ska göra filmen.

Din första bok, Syskonkärlek, kom 1991. Då var du 24 år (om jag har räknat rätt), men när började du att skriva?
Jag började skriva när jag lärde mig bokstäverna. Det har alltid varit min favoritsysselsättning. Första versionen av "Syskonkärlek" hette "Till Ludvig" och den skrev jag när jag gick i nian. Fast då var det ju absolut inte meningen att någon skulle läsa den! Om någon av mina klasskamrater hade hittat de där skrivböckerna jag skrev i på den tiden och tjuvläst berättelsen, så hade jag nog inte vågat gå till skolan mer ... :-)

Många av dina böcker handlar om kärlek. Är du en väldigt romantisk person? Behöver man vara det för att skriva bra om känslor?
Jag är nog inte så väldigt romantisk, och jag tror inte heller det är bra att vara alltför romantiskt lagd om man ska skriva om kärlek. I alla fall inte om man vill att det ska bli starkt och realistiskt. Men det är klart, man måste ju kunna uppskatta och känna den där lilla "vardagsromantiken" - veta vad det kan betyda att bara råka snudda vid någons hand eller möta en blick.

Sist men inte minst, håller du på att skriva på en bok just nu? Och om ”Ja” när kommer den?

Jag försöker, men det går sakta. Har lite svårt att hitta den rätta koncentrationen för tillfället. Men jag hoppas att jag ska kunna hitta in i berättelsen så att jag kan få den färdig för utgivning nästa höst (2011). (Det betyder att den måste vara färdigskriven om tre-fyra månader).


Vi på Bubblan i bibblan håller tummarna för att det kommer en ny bok 2011! Vill man läsa OM Katarina kan man titta på hennes väldigt bra hemsida och vill man läsa AV Katarina kan man komma in till biblioteket.
/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar