Sidor

onsdag 4 maj 2011

Farbror Andy

Ibland är jag lite efter min tid. Exempelvis trodde jag att bilderboken Farbror Andy var helt ny, men det visade sig ha kommit redan 2004. Men jag tänkte; Om jag har missat den, då har säkert många andra också gjort det.

Farbror Andy berättas av James, brorsbarn till den kände amerikanske konstnären Andy Warhol. James pappa har en skrothandel utanför Pittsburgh och där bor den stora familjen på åtta personer. Då och då packar de bilen propfull och åker till New York för att hälsa på farbror Andy.

Andy bor i ett femvåningshus med 25 katter, dussintals peruker och MASSOR av saker. Barnen älskar besöken och Andy brukar alltid ropa "Åhhhhhh!" när de kommer. Varför? Jo, James pappa ringer aldrig i förväg, det blir en större överraskning så.

Idag är James vuxen och har i över 20 år arbetet med att illustrera böcker. Farbror Andy är hans första helt egna bok och den visar en sida av popkonstnären Andy Warhol som vi inte brukar få se. Kul!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar