Sidor

måndag 30 maj 2011

Superhjältar

Nu är det dags. Jag ska nu berätta om min påsklovsläsning och vad jag gillade mest. Det gemensamma draget för min favoritläsning under påsken var superhjältar.

Frida Nilssons bok Ryska kyssen och den fasansfulla brännaren rekommenderas till alla som gillar hejdlöst galna böcker. Vad sägs om en konditoriägare som under ett väldigt felmätt bak får croissantvingar? Hon blir snart den nya superhjälten när hon försöker rädda staden från en elak pyroman. Ryska kyssen är det namn hon i all hast tar för superhjälten. Det är mer än en slump att namnet också är en kaksort. En extra finess med boken är att stadens invånare endast består av djur; snälla hundar, elaka hundar och polisarbetande paddor.

Den andra boken heter Någons hjälte av Mårten Sandén. Den är full av roliga situationer, som gjorde att jag skrattade högt. Boken handlar om Viktor Stenmark, som är en alldeles vanlig kille. Han drömmer om att trolla på scen, men vågar inte. En dag ställer han dock upp och gör trollkonster på ett barnkalas. Allt går alldeles utmärkt tills föreställningen är över och han ska byta om från frack till vanliga kläder. Han och hans syster har förväxlat väskor så Viktors syster har hans mobil, busskort och kläder. Det han hittar i sin väska är storasysterns träningskläder; en tajt träningsoverall och hennes inlines. Utan busskort inser han att snabbaste sättet att komma hem är genom skogen på inlines. I en nedförsbacke i skogen i hög hastighet, utan möjlighet att bromsa, lyckas han slå till en man med armbågen. Utan att egentligen förstå hur har Viktor hindrat mannen att begå en våldtäkt. Viktor tror och hoppas att detta har gått obemärkt förbi, men det står i tidningen nästa dag. Snart tisslar och tasslar alla om den nya superhjälten. Efter detta känner sig Viktor modigare, han anmäler sig till och med till högstadieskolans kabaré. Men allt sker i det hemlighet. Ingen ska veta vem som står på scenen. Viktor ska slänga sig ner från en trappa med bungyjumprep och visa upp den nya superhjälten och lika snabbt fly ifrån scenen och ifrån skolan utan att avslöja sig själv. En kväll går han till skolans aula för att förbereda. Men då går allt fel…

Jag behöver knappast tillägga att jag gillar roliga och lite galna böcker.

/Veronica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar