Sidor

tisdag 10 maj 2011

Sprickan

Ett hatbrott är något så otäckt som att någon/några gör någon illa för att de hatar ”gruppen” personen tillhör. Exempel på grupper som kan vara utsatta av sådant hat är människor med annan hudfärg och homosexuella. Det är hemskt att det händer att någon blir drabbad av sådant hat, och därför är det så viktigt att vi pratar om det.


Det är även viktigt att det skrivs böcker om de här svåra ämnena, och jag har läst just en sådan bok. Den heter Sprickan och är skriven av Bali Rai. Bali Rai skriver ofta om motsättningar mellan olika grupper, och just den här boken handlar om hur en asiatisk kille och hans familj blir utsatta av rasism.

Jag tycker även att Bali Rai skriver väldigt bra om rasism i sin inledning till boken.

Såhär skriver han:

Det här är en berättelse om rasism i England. Vi lever i ett samhälle där de som styr säger åt oss att de mest extrema formerna av rasism inte längre existerar. Men verkligheten är en helt annan.

Rasism är något som jag har försökt bekämpa under en stor del av mitt liv. Det är en fråga som jag tycker förtjänar mer uppmärksamhet, och det är därför jag har skrivit den här boken. Den är grym, och det är meningen att den ska väcka tankar. Det finns inga snabba lösningar. Livet är inte så enkelt, helst inte om man råkar vara en asiatisk butiksägare i ett nästan helt och hållet vitt bostadsområde...

Jaspal, som boken handlar om, får det verkligen inte lätt när han och hans familj flyttar. Nästan direkt blir alla i familjen utsatta av hot och glåpord bara för att de har en annan hudfärg. Tillslut går det så illa att de blir utsatta för ett hatbrott…

Jag hoppas verkligen att så många som möjligt läser den här boken, för den är så viktig!

/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar