Sidor

onsdag 24 november 2010

Jag finns

Bland det värsta jag vet är mobbning, och jag tycker att det är väldigt jobbigt att läsa böcker som handlar om personer som blir mobbade. Jag vill liksom bara hoppa in i boken och hjälpa den som blir utsatt! Men även om det är jobbigt att läsa om mobbning så är det ändå viktigt att ämnet tas upp, eftersom det faktiskt är så pass många som blir drabbade, både vuxna och barn.

Igår skrev Karolina om Augustpriset, och att det var Här ligger jag och blöder som fick priset till slut. En av böckerna som också var nominerade var Jag finns av Maja-Maria Henriksson, som just handlar om mobbning. Den fick inte priset, men det är ändå en väldigt bra och viktig bok.


Jag finns är en extra stark berättelse eftersom Maja-Maria skriver om sina egna upplevelser. Huvudpersonen heter Johanna och är 14 år, och hon har det verkligen inte lätt. Hennes mamma behandlar henne inte bra hemma, och i skolan blir hon mobbad och slagen av den jämnårige killen Vedin och hans kompisar. Lärarna väljer att inte se vad som pågår, så där får hon heller ingen hjälp. För att stå ut brukar Johanna gå in i sig själv och låtsas att hon inte finns.

Det är väldigt frustrerande att läsa den här boken, men känner man att man orkar läsa kan jag verkligen rekommendera den.

/Lisa

3 kommentarer:

  1. Jag vet vad du menar, böcker om mobbning är viktiga men jättejobbiga att läsa :p
    När jag var yngre läste jag en bok som heter "Den röda baskern" av Runer Jonsson. Den handlar om nollning på gymnasiet och gjorde en outplånligt intryck på mig. Det gjorde också "Anna d'Arc", av Mårten Sandén som jag läste för några år sedan. Huvudpersonen Oskars livskänsla och självförtroende är kört i botten, och bara två saker håller honom flytande:
    1. Pillrena han gömt undan och vetenskapen om att han kan avsluta det hela när han vill
    och
    2. Att han får se tjejen han är kär på avstånd varje dag.

    Bra böcker, viktiga böcker, men ack så svåra att läsa ibland...

    /Marie

    SvaraRadera
  2. Intressant det du skriver! Titta gärna in på min blogg om mobbning, då jag också föreläser om det..

    SvaraRadera
  3. Bloggen Björn skriver på hittar man här: http://blogg.aftonbladet.se/mobbning

    SvaraRadera