Sidor

tisdag 9 november 2010

Trolltyg i tomteskogen

I åratal har jag och många med mig längtat och längtat efter att Trolltyg i tomteskogen ska komma ut på dvd. ÄNTLIGEN har det blivit verklighet och i december kommer den på dvd! Självklart har jag redan beställt ett exemplar.

För er som inte vet vad det här är för något kan jag berätta att det är en animierad film som gick i Sveriges television (runt jul) 1981, 1982, 1984, två gånger 1987 och senaste gången 1989. Efter det gick bolaget i konkurs, och eftersom man inte riktigt visste vem som hade rättigheterna till filmen så kunde man inte visa den något mer. Trots att den har varit en av Svt:s mest efterfrågade repriser.

Trolltyg i tomteskogen handlar om en tomtefamilj som förbereder ett bröllop mellan tomtarna Lisa och Tor. Deras fiender, trollen, gör allt för att förstöra för tomtarna. Trollen gillar inte tomtarna eftersom de räddar djuren som trollen fångar i sina fällor. Därför har trollen klurat ut en plan att de ska kidnappa Lisa på bröllopsdagen...

För er som inte sett kan jag bara rekommendera denna fantastiska klassiker. För er redan invigdna säger jag bara:

-Var är Fjant?
-Här mamma!

Ett litet smakprov:



/Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar