Sidor

onsdag 7 september 2011

Att överleva som flicka


Innan vi började med vårt tema Mod och överlevnad berättade jag lite om boken Pojkarna av Jessica Schiefauer. Jag hade inte läst den då, men det har jag nu.

Jag hade (av någon anledning) fått för mig att Pojkarna var lite rolig. Att som tjej varje natt förvandlas till kille, kände jag, öppnade upp för diverse tokigheter och kanske förväxlingar. Pojkarna är dock ingen rolig bok. Det är däremot en våldsamt svart, intressant och mycket bra bok.


De 14-åriga vännerna Kim, Bella och Momo har bara varandra. Det verkan inte finnas vuxna som ser eller gör någonting åt de dagliga kränkningar som flickorna får utstå. Författaren Jessica Schiefauer beskriver hur pojkarnas blickar inte bara innehåller förakt och hån, i deras ögon är tjejerna inte ens mänskliga varelser.

För att stå ut leker tjejerna utklädningslekar. De tre tillsammans är varandras trygghet, vänskap och kärlek. Det är under en av dessa lekar som de upptäcker att en viss blommas nektar förvandlar deras kroppar till pojkar. För Kim är förvandlingen beroendeframkallande. Som en drog. Bara som kille känner hon sig som människa. De jämnåriga pojkarnas blickar förminskar henne inte längre och känslan är fantastisk.


Som jag skrev är Pojkarna oerhört bra, men också sorglig. Det jag frågar mig själv efter att ha läst sista sidan är om bästa chansen att överleva som tjej är att bli kille? Jag hoppas att många, många kommer att läsa den här boken och prata om den.

Pojkarna får också vara punkten i våra två veckor med temat Mod och överlevnad. Hoppas ni har fått många tips och mycket inspiration.

/Karolina

HUR MODIG ÄR DU? Testa dig själv på Temabloggen och tipsa dina vänner på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar