Sidor

onsdag 21 september 2011

Dustlands, Blodröd väg

Av någon anledning är något av det bästa jag vet att läsa dystopier. Det är någonting med ruskiga framtidsvisioner som jag bara älskar. Jag har haft tur de senaste åren för det har kommit många bra böcker (eller ännu oftare serier) där världen "gått åt skogen". Och nu har det kommit en till!


Blodröd väg är den första delen i serien Dustlands. Saba har hela livet bott vid Silversjön, en ensam karg plats i närheten av öknen. Det var hennes pappa som bestämde att familjen skulle bo där "i säkerhet" och förutom sin familj har Saba nästan aldrig sett andra människor. Det finns en person Saba älskar mer än allt annat och det är sin tvillingbror Lugh. Sin yngre syster Emmi tål hon däremot inte, för den dagen Emmi föddes dog Sabas mamma. Och det var nästan som att förlora två föräldrar, för pappa har inte varit sig lik sedan dess. Det var som en del av honom också dog.

Om du sett mej å Lugh tillsammans skulle du aldrig tro vi var släkt.
Aldrig tro att vi växt i samma livmoder.
Hans hår e som guld. Mitt e svart.
Blå ögon. Bruna ögon.
Stark. Spinkig.
Vacker. Ful.
Han e mitt ljus.
Jag e hans skugga.
Lugh lyser som solen.
Det måste ha gjort det lättare för dom å hitta han.
Dom behövde bara följa hans ljus.

I inledningen kommer katastrofen. En grupp män kommer ridande och kidnappar Lugh och dödar barnens far. Ensam kvar är Saba och Emmi och Saba vet att hon måste leta reda på Lugh. Till vilket pris som helst ska hon hitta honom. Men hur ska hon bära sig åt? Och vad ska hon göra av en lillasyster hon aldrig velat ha?

Saba är en otrolig tjej. Våldsam, envis och med ett enda mål. Fast hon ibland är rädd tvekar hon inte utan är så där modig som man skulle vilja vara. Eftersom syskonen nästan aldrig träffat andra människor råkar Saba och Emmi illa ut nästan på en gång och Saba blir fångad och hållen som "burkämpe".


Jag tyckte otroligt mycket om den här boken. I början blev jag lite irriterad över att författaren med flit stavat fel och byggt upp meningar tokigt. Men det vande jag mig vid på nolltid. Det blir dessutom en stark kontrast till de få människor som faktiskt kan läsa och skriva.

Jag hoppas att många hittar den här boken! Och alla ni som gillade Hungelspelen; Läs den här!

/Karolina

P.S. Jag bjuder på en boktrailer till...

1 kommentar:

  1. Grymt bra bok! Spännande tempo hela tiden. En beroende framkallande bok.

    SvaraRadera