Sidor

torsdag 22 september 2011

Om avsågade tummar och så mycket mer

Sjuttonåriga Maja går estetprogrammet på gymnasiet och en dag på skulpturlektionen när hon står och sågar till en hylla råkar hon såga av en bit av sin tumme. Hennes pappa blir såklart rädd och upprörd, men sin mamma hör hon inget ifrån trots att både Maja själv och pappa försöker ringa. När Maja helgen efter åker ner till Norrköping för att träffa sin mamma så är inte mamma där och möter henne på stationen. Hon är inte heller hemma när Maja kommer dit och där är allt en röra. Helt olikt mamma. Var är hon egentligen?



Jag missade att läsa Här ligger jag och blöder när den kom förra året. Vet att den hamnade på "att läsa"-listan, men sedan blev det inte av. Då skrev Karolina om boken eftersom den vann Augustpriset. Nu blev jag åter påmind om boken eftersom den går som radioföljetong på Sveriges Radios P1. Varje avsnitt är ungefär 25 minuter långt och det är helt perfekt att lyssna på som "godnatt saga" har jag upptäckt. Jag lyssnar på ett avsnitt varje kväll när jag går och lägger mig. Tycker mycket om Julia Marko-Nords sätt att läsa boken och jag skrattar lika ofta högt som blir tagen av det hon berättar för mig. Hela romanen har inte sänts på radio än, men man kan redan nu lyssna på alla avsnitten på webben om man inte orkar vänta. Eller lyssna på P1 varje vardag klockan 11.35. Eller låna den och läsa hos oss på bibblan såklart!

Författaren Jenny Jägerfeld var dessutom veckans Måndagsmöte på bloggen Bokhora så om du blir sugen på att läsa en intervju med henne kan du göra det här.

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar