Sidor

torsdag 29 september 2011

Mer Marchetta

Saving Francesca är en sådan bok som jag valde att läsa bara på grund av författaren. Jag hade nog inte fastnat för den om det inte hade varit Melina Marchetta som skrivit den. Framsidan är rätt ful och tråkig och baksidestexten säger inte något speciellt. Men åh vad glad jag är att jag faktiskt läste den trots allt detta för det här är en riktigt bra bok!


Francesca är en australiensisk tjej som precis har börjat på en ny skola, St. Sebastians. En skola som tidigare var en pojkskola, men nu har de gett tjejerna en egen toalett, så nu tycker de att skolan är till för alla. När Francesca började på St. Sebastians så ändrade hon på hela sig och började spela rollen som den blyga tjejen. Hon ville helst gå kvar på sin gamla skola. De enda tjejerna som flyttat till St. Sebastian är psyko-tjejerna, som hon själv kallar dem. Och killarna på skolan är lika avskyvärda dem. Särskilt Tom stör sig Francesca på i början, tills de börjar åka med samma buss. Motvilligt upptäcker Francesca att Tom kanske är mer än vad han låtsas vara.

Inte nog med att hon hatar sin nya skola, samtidigt får Francescas mamma ett nervöst sammanbrott och lämnar inte sängen på flera månader. Tillsammans med sin pappa och lillebror måste Francesca ta hand om både hemmet och sin mamma. Det verkar som att allting går utför för Francesca. Eller?

Som sagt, läs, läs, läs, du kommer inte bli besviken!

Än så länge finns Saving Francesca bara på engelska. Däremot har jag hört det ryktas om att Jellicoe road som jag har skrivit om tidigare kommer att översättas till svenska. Mycket goda nyheter!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar