Sidor

onsdag 28 september 2011

Lilla Darling

Johanna Nilsson är en av mina många favoritförfattare. I slutet av sommaren läste jag Lilla Darling och jag tyckte såå mycket om den.

Handlingen är egentligen enkel. Femtonåriga Jerry (eller Jeremia som hans varmt kristna föräldrar döpt honom till) är på håll förälskad i en av skolans vildare tjejer, Diana, eller Lilla Darling som Jerry kallar henne i hemlighet. Jerry är inte bara full av förälskelsens starka känslor, det bubblar även av mörka svarta känslor inom honom. Så mycket svart finns inombords att han varje dag måste måla svart kajal runt ögonen, så att även andra ser mörkret. Ser sorgöga.

Johanna Nilsson tar ofta upp stora känslor i sina böcker. Tro/tvivel, kärlek/hat och inte minst svårigheten i att nå varandra, att kommunicera, går som en röd tråd genom hennes böcker. Ofta är huvudpersonen "en iakttagare". En person som ser väldigt mycket, men oftast på lite håll. Jerry exempelvis tittar inte bara på Lilla Darling, även bästa vännen blir iakttagen, liksom hans föräldrar som kämpar med sin gudstro... och sitt äktenskap.

Mamma har inte slutat tro på Gud, det har hon inte, men hon har slutat göra en massa kyrkgrejer, som hon säger. Eftersom kyrkgrejerna bara stressar henne. Jag förstår på ett ungefär. Det är en massa oskrivna regler som ska följas. Det är saker som ska göras i grupp. Hon gillar det inte. Pappa däremot gillar det, så han får väl fortsätta gå iväg och göra de där kyrkgrejerna. De sitter faktiskt inte ihop.

Jag har sett mamma sitta och be för sig själv ibland. Det är vackert. Hon lutar sig alltid lite framåt, så att håret hänger runt ansiktet. Hennes läppar rör sig, men det hörs ingenting. Det är nog bra för henne, det där bedjandet. Även om det kanske inte finns någon Gud så är det bra för henne att tro på någonting som är större och snällare än allt här på jorden.

Först hade jag inte tänkt skriva om den här boken, eftersom jag tyckte den var svår att beskriva. Men eftersom jag tänkt på den så mycket sedan läsningen, och tyckte så mycket om den ville jag nu tipsa er. För böcker som finns med en långt efter sista sidan, ja sådana böcker måste man ju bara dela med sig av!

/Karolina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar