Sidor

fredag 2 september 2011

Magdas berättelse


Magda Eggens är bosatt i Stockholm sedan mer än sextio år, men hon växte upp i en stad i norra Ungern. När Ungern gick med i andra världskriget på Tysklands sida var hon 18 år. Ett år senare fördes hela hennes familj till förintelselägret Auschwitz. En syster och Magda överlevde. Magda skriver att det var ansvaret för den yngre systern Eva som gav henne styrkan att överleva - hon kände sig helt enkelt tvungen. När Magda Eggens fick egna barn började mardrömmarna från kriget att förfölja henne igen och hon insåg att hon måste berätta om det fasansfulla. Det har blivit flera böcker om upplevelserna. Så här skriver hon  i slutet av den självbiografiska boken Jag måste berätta:

Jag ville visa dagens ungdomar vad som kan hända om rädsla, mobbning, hat och nazism breder ut sig i samhället. Det var för Sveriges unga jag skrev min första bok. Det var till dem jag ville tala. Jag förstod att det var min skyldighet att berätta om mitt liv och vad som kan hända då de demokratiska krafterna sätts ur spel och ondskan tar herraväldet. Alla de som dog kan inte ha dött förgäves. De får inte bli bortglömda. (…) Dagens unga är mina budbärare in i framtiden. De ska föra minnet av Förintelsen vidare till kommande generationer så att det aldrig mer kan upprepas.

/Annika

HUR MODIG ÄR DU? Testa dig själv på Temabloggen och tipsa dina vänner på Facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar