Sidor

torsdag 15 september 2011

Får det vara en novell eller två?

Innan sommaruppehållet skrev jag att jag skulle läsa novellsamlingarna Love is hell och Kisses from hell. Nu tänkte jag att jag kanske skulle skriva lite om dem också. Jag tycker nämligen att de är klart läsvärda. Något som är väldigt skönt när man läser novellsamlingar är att man faktiskt inte behöver läsa alla novellerna. Kanske är Melissa Marr din favoritförfattare. Då kan du läsa bara hennes novell. Dessutom är det ju perfekt för dig som vill öva din engelska men kanske inte känner att du kan ge dig på en hel bok ännu. Välj ut den novell som du tycker verkar bäst och läs bara den!



Själv försökte jag läsa alla novellerna, men ett par av dem tyckte jag helt enkelt var för tråkiga så då struntade jag i att läsa klart dem. Jag hittade några favoriter i varje bok. De här kan jag verkligen rekommendera:

Kelley Armstrongs historia om Kat, nybliven vampyr som blir kidnappad och hålls fången tillsammans med två blivande vampyrkillar var mycket spännande. Vem kan hon lite på egentligen?

Scott Westerfeld skriver om när eleverna i en perfekt framtidsvärld får i uppgift att prova på en av alla våra nutida mänskliga svagheter som långsamma transporter utan teleportering, hormoner som löper amok eller behov av sömn. Efter att jag läst den här historien gick jag länge och funderade på hur det skulle vara att leva i den här framtiden där människan slipper alla naturliga gissel och inte ens behöver ha dörrar på husen för man teleporterar ju ändå överallt dit man ska! Skulle man verkligen vilja leva i en sådan framtid?

Gabrielle Zevins novell handlar om Paige som träffar den perfekta killen som är allt hon drömt om, men varför vill han inte följa med henne ut bland folk och varför heter han likadant som huvudpersonen i boken som bibliotekarien försöker få Paige att läsa? Vad är verklighet och vad är dröm?



De här tre novellerna och många fler kan du alltså läsa i böckerna Love is hell och Kisses from hell. Mycket läsnöje!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar